Always expect the unexpected

Misskenving on Instagram.

My progress - hur jag gick tillväga

Publicerad 2013-02-11 16:01:37 i Träning / Workout

Många frågar hur jag har gått tillväga under dessa tre månader, det tänkte jag berätta nu =)


Dem första 5 veckorna så räknade jag kalorier och tränade väldigt intensivt. Det kunde bli ca 1 timmes styrka och 30-60 min cardio direkt efter beroende på hur mkt tid jag hade. Jag använde/använder mig av en pulsklocka där jag kan hålla koll på pulsen och kalorierna. Jag såg till att inte gå under 180 i puls och brände alltid mellan 700-1100 kalorier under 1,5-2 timmar, oftast låg ja på 194-195 och ibland över 200 strecket. Jag tränade varje dag, nångång hade jag vilodag beroende på hur kroppen mådde, men oftast blev det varje dag. Då körde jag styrka 5-6 ggr i veckan och cardio 7 ggr i veckan.

Jag körde cardio som spinning, intervaller på löpbandet, intervaller på crosstrainern så jag verkligen fick testa min puls och leka lite. Om jag bara springer på samma hastighet hela tiden tröttnar jag, dessutom går tiden fortare om man testar olika grejjer.
När jag körde styrka blev det också intensivt, jag vilade ca 15-30 sek mellan varje set. Ibland körde jag tyngre vikter och färre reps och ibland körde jag lättare vikter med fler reps, med aldrig så lätt att jag inte kände något.
Under dessa 5 veckor blev det inge fuskade (förutom på min födeseldag). Inge alkohol, inge godis eller nånting sånt. Det var strikt.

Jag gjorde detta i 5 veckor för att förlora så mkt fett jag kunde, för att få fram konturer och bli mer motiverad.
Efter det hade jag koll på vad jag stoppade i mig men åt lite mer då jag började fokusera på att bygga muskler istället och skippade cardion för det mesta.

Nu så har jag börjat räkna kalorier igen för att bli tonad och fit till sommaren. Då kommer de bli mer fokus på cardio än styrke precis som jag gjorde mina 5 första veckor. Och det blir all form av cardio, allt som gör att jag får leka med pulsen och köra intensivt.

Och den stora frågan på mångas läppar är om jag kommer ha cheatdays? Ja, men BARA när jag har tjejveckan. Jag blir ett monster annars, men bara för att jag har 1-2 sådana dagar betyder inte det att jag kommer stoppa i mig allt jag kan komma över, måtta är ett ganska bra ord och jag kommer fortfarande hålla mig till kalorierna.

Varför?

Jag bara bestämde mig en dag för det då jag inte längre kom i mina sista par jeans av 16 stycken som har jag.
Jag har alltid tränat i perioder och kosten har varit upp och ner, men nu bestämde jag mig verkligen att jag fan skulle fixa det här. Dessutom var jag så trött på min kropp, ingenting hände fast jag tränade och åt ganska bra.

Ni anar inte hur många det var som trodde jag aldrig skulle fixa det här, många som inte stötta mig utan bara klaga och tyckte jag hade blivit fixerad bara för att jag bland annat vägde min mat och att jag kände mig "tvungen" att gå till gymmet, människor som försökte trycka ner mig för att jag gjorde framsteg. Jag skrattar åt dessa människor idag.
För på min väg, har jag lärt känna sååååå jäkla mycket nya bra och positiva människor.
Och det bästa av allt, jag kan inspirera och motivera folk att ingenting är omöjligt, det gör mig så sjukt glad att kunna hjälpa till!

Hoppas att ni fortsätter att följa min resa till min drömkropp.
Är det något ni undrar eller så, lämna en kommentar eller så finns jag på kik och instagram @ misskenving

=)
 

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-02-11 21:39:51

Du är grym!! Hur la du upp din kost? Vart det nåt du uteslöt förutom en massa skit? :) keep it up!! :)

Svar: Tack :D5-6 mål om dagen.
Stor frukost, mellis, lätt lunch, mellis, middag, ev något på kvällen om jag fortfarande kände mig hungrig eller sugen.
Långsamma kolhydrater som, fullkornsprodukter, havregryn och mycket protein.
Undvek allt vetemjöl, vanlig pasta, för mycket fett, tar alltid den lägsta fetthalten.
Cajsa Kenving

Postat av: Julia

Publicerad 2013-02-13 08:52:07

Sjukt bra jobbat! Följer dig både här och på din instagram och du är en stor motivation för en annan som också försöker hålla igen på onyttigheterna ;) min fråga är ifall du använde dig av någon app eller liknande när du räknade kalorier? Typ shape up eller liknande? Eller om du bara räknade ut allt själv? Keep up the good work girl, du är grym!

Svar: Hej! Åååhh, så glad jag blir, skit kul och höra verkligen =)Ja, jag använde MyfitnessPAL, ja kanske glömde skriva det i inlägget? :/ Den räknade ut allt för mig, sen godkände min PT. Jag äter även 150gram protein om dagen, det räknar dock inte appen ut.. Lycka till :D
Cajsa Kenving

Postat av: Josefin

Publicerad 2013-02-13 14:59:56

Bra jobbat fortsätt så! :)
Jag undrar hur många kalorier du åt de första 5 veckorna och hur många då äter nu?

Svar: Jätte mycket tack =)Jag åt 1200 kalorier, MEN tänk på att detta är helt inviduellt. Allt beror på din längd, vikt, målvikt, hur aktiv du är osv. Jag hade en app som räknade ut hur mkt jag skulle ligga på, sen godkände mig PT det.
Nu ska jag ligga på 1430. Men den här gången kommer jag göra så att tex på dagar då jag ska köra ben kanske jag äter 1600-1700 för det tar så mycket energi från mig, så drar jag ner något nån annan dag i veckan.
Cajsa Kenving

Postat av: Sara

Publicerad 2013-02-13 21:00:05

Hej Cajsa! Jag undrar bara om man bör dricka proteinshakes när man håller på med fettförbränning eller om man ska vänta tills man börjar gå över på lite mer "koncentrerad" styrketräning? Grymt jobb btw!

Svar: Hej! =)Om du inte får i dig tillräckligt med protein via maten då äter så kan du dricka proteinshakar =)
Cajsa Kenving

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-02-15 13:28:19

Heeej! GRYMT jobbat!! :D Hur lång tid är det mellan dina före - och efterbilder?

Svar: 3 månader :D
Cajsa Kenving

Postat av: Amanda

Publicerad 2013-02-15 13:34:44

HAHA! missade helt att du redan hade skrivit det! ;)

Postat av: Madeleine

Publicerad 2013-02-20 22:47:31

Hej Hej 😃
Vilken inspirerande blogg :)
Har en fråga ang din 5 veckors period :)
Räknar också kalorier men blir osäker på en sak.
Såg du skrev att du åt 1200 kalorier under 5 veckor. Är det uträknat en dag då nu inte träna, sk det dagliga intaget, så tex om du träna och förbrände typ 500 kcal så åt du 1700, El du höll dig på 1200 ändå?
Tack på förhand!

Svar: hej!Ibland åt jag dem "500" jag brände på gymmet, men ibland inte, speciellt inte på kvällarna då hade jag väldigt svårt att få i mig så mycket.
Kram
Cajsa Kenving "misskenving on instagram"

Postat av: Anna-Lisa

Publicerad 2013-02-20 23:12:21

Hejsan, tänkte på att du skrev att du gjorde 700-1100 kcal om dagen när du tränade, blev ditt kalori intag för litet då? För det är ju en hel del.

Med vänlig hälsning, Anna-Lisa

Svar: Hej.Nej jag försökte äta igen det mesta sen. Tränade jag på kvällarna var det väldigt svårt att få i sig 1000 kalorier. Men jag äter isåfall lite mer under dagen om ja vet att det kommer bli ett hårt pass, tex benpass.
Kram
Cajsa Kenving "misskenving on instagram"

Postat av: johanna

Publicerad 2013-02-26 07:31:49

du är grym och en sån inspo! får man fråga vad du vägde innan och vad du väger nu? vet att vikten inte spelar någon roll när man bygger muskler. jag blev blind av vågen ett tag men ska nog snart slänga ut den eller skita i vikten då jag kör mycket tung styrka :)

keeep it up girl :)

Svar: haha innan kan vara när som helst. jag har som mest vägt 58-59. Väger idag 49,5. =)Ja skit i vågen =)
Cajsa Kenving "misskenving on instagram"

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cajsa Kenving "misskenving on instagram"

I LOVE working out and healthy lifestyle. Here you will find: Motivation, Inspiration, Food recipes, Workout diary, Workout videos And so much more. There are so many people out there who will tell you that you can´t. Just turn around and say, "watch me"!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela